Českým sodovkárnám se letos mimořádně daří díky nástupu teplého počasí

V roce 2018 si mimořádně libují prodejci piva a nealkoholických nápojů. O jejich výrobky stoupl výrazně zájem již od počátku měsíce dubna. Způsobilo to velmi teplé počasí, které ze zimy přeskočilo rovnou do léta. Jaro se letos zkrátka v naší zeměpisné šířce objevilo jen na pár dnů a díky tomu také dozrávaly plody ovoce a zeleniny mnohem rychleji, např. rané meruňky bylo možno sklízet i v chladnějších oblastech republiky již v polovině června. Zatímco rok 2015 byl extrémně horký až v červenci a v srpnu, letos teplo nastoupilo již v dubnu a v souvislosti s tím lidé začali více konzumovat nápoje, aby se zchladili.
žlutá limonáda.jpg
Podle statistik prodejci nápojů zaznamenali meziroční, o čtvrtinu vyšší zájem o tyto výrobky. Nejde však jen o zvýšený nárůst konzumace piva, ale především limonád. Poměrně překvapivě lidé v Česku upřednostňují sladké ovocné nápoje před minerálkou nebo balenou kojeneckou vodou. Letos se dobře daří i malým sodovkárnám, kterým se podařilo přežít těžké období 90. let, kdy většina těchto firem zkrachovala. Jednou z těch úspěšných je např. kladenská firma Kalabria, která dodává výrobky i přes mnoho změn, jimiž prošla, nepřetržitě od roku 1911. Sodovkárny však musí čelit tvrdé konkurenci velkých pivovarů.
tři limonády.jpg

Velké pivovary – největší konkurent sodovkáren

Pro velký pivovar představuje točená limonáda jen malý zlomek produkce a především doplňující zboží. Vzhledem k jejich vysokému obratu si mohou dovolit stlačit cenu limonád na minimum a tím se snaží dotlačit majitele restaurací, aby nakupovali právě od nich.
limonády s citrusy.jpg
Někteří restauratéři však dokážou ocenit přednosti malých soukromých firem, kam patří právě menší sodovkárny. Ty totiž svůj sortiment obohacují o novinky, aby konkurovaly obyčejným stáčeným limonádám. A tak se dnes můžete setkat v některé lepší restauraci s malinovkou, jahodovkou, limonádou s příchutí mateřídoušky, máty, s okurkovým chladivým nápojem atd. A zákazníci? Ti na takové novinky reagují citlivě, jsou zvědaví, rádi je vyzkouší, ne každý má chuť na pivo a ne všichni si mohou v průběhu teplého dne dovolit pít alkoholické nápoje.